.

.

onsdag 19 december 2012

Dagen mitt i veckan.

Så var det onsdag och det börjar dra ihop sig......
Var ute och kikade på julklappar igår och har nästan alla klar...i huvudet iaf. 
 Ska köpa klart de sista i eftermiddag hade jag tänkt....
Måntro om det är fler än jag som alltid lyckas spara klapparna 
in i det sista(?!)



Igår kände jag för att prova på nåt nytt till middag, tycker det är jättekul att 
prova på nya recept så det slutade med att det blev det här:


LCHF  Krämig köttfärs - vitkålsgratäng.


Ca 7 dl strimlad vitkål
1 hackad gul lök
500-600 g köttfärs
salt & peppar
1 burk champinjoner
3/4 burk krossade tomater (använde med chili för lite mer hetta)
1/2 dl vatten
1,5 msk kalv/oxfond
1 pressad vitlöksklyfta
1,5 msk dijonsenap
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
ev. salt
ca 3 dl riven ost
3 dl vispgrädde


Sätt på ugnen på 225 grader. Strimla vitkålen och finhacka löken, bryn sedan dessa tillsammans i en stekpanna på medelstark värme i smör. Lägg blandningen åt sidan och bryn köttfärsen i samma panna. Blanda sedan i krossade tomater, pressad vitlök, oxbuljongen, vatten, dijonsenap samt kryddorna och låt koka ihop några minuter. Smaka av och tillsätt salt efter smak. Häll sedan i kål-och lökblandningen i stekpannan med köttfärssåsen och blanda ihop detta till en röra. Smörj en ugnssäker form och täck formens botten med köttfärs- och vitkålsblandningen. Strö över den rivna osten och häll till sist över grädden. Grädda i mitten av ugnen i 20 min eller tills den fått en fin gyllenbrun färg.
Servera gärna med lite grönsallad!


Det blev riktigt gott så den kommer jag att göra fler gånger.


Önskar er en fortsatt fin dag!
Kram/ Catarina

1 kommentar:

Hemma på Sjuan sa...

Tack för nya goda recept! Är det lchf helt och hållet för dig?
Jodå jag har några klappar som jag ska fixa fred em...
Grattis till fina vinsten, kram Suss