.

.

torsdag 1 mars 2012

1 Mars

Hej!

Så himla härligt det var att vakna till takdropp imorse! Är hela 6 plusgrader här och det 
känns faktiskt inte helt fel :) ingen sol än så länge men det gör inte så mycket :), ska ge 
mig ut på en promenad senare och hoppas det inte är så rackarns halkigt!



Här är receptet på det enkla långpannebrödet jag bakade igår. Tyvärr
så har jag inte kunnat smaka på det än pga min strikta diet jag för tillfället
går på, men den som väntar på nåt gott......... ;)
Fick dock bra betyg av dem som smakade ;)


RECEPT

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
5-7 dl vetemjöl (dinkelmjöl om man vill)

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37
° . Häll lite av mjölkenöver jästen och rör tills det löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt
och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper
skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
2. Klä en långpanna, ca 30 
x
40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan.
Låt jäsa ytterligare ca 30 min.
3. Sätt ugnen på 225
°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 15 min. Låt brödet
svalna på galler.



Ha en fortsatt fin dag alla! 



2 kommentarer:

Vit dröm sa...

Mumsigt det ser ut, kör du lchf eller gi? :) du vet ju hur det är här, så det där brödet får jag prova i mitt nästa liv ;) Hehe nae vars men en annan dag iaf;)
Ha en skön kväll!
Kram Anna

Vit dröm sa...

Oj det skulle jag aldrig klara!! Det jag gillar mest med lchf är ju att jag faktiskt får äta ;)
Lchf har funkat bra för mig, jag tappade 10kilo på dryga tre månader och jag mår mycket bättre. Sedan unnar jag mig nåt gott på helgen, tycker jag har hittat en bra balans...
Kramar Anna